Undgå hårtab | Sådan bekæmpes hårtab hos kvinder

 

Høje tindinger, måne og tyndt hår forbindes ofte med mænd, men faktisk oplever en tredjedel af alle kvinder også hårtab på et tidspunkt i livet.

Læs med her og se, hvad du selv kan gøre for at mindske dit (måske kommende) hårtab og mængden af løs manke i hårbørsten. 

Smuk lyshåret kvinde med børste i hånden
Hårbørste fyldt med hår - hårtab

Det daglige hårtab

Du har måske oplevet, at der i perioder er aaalt for mange hår i børsten, at du ”fælder” på tøjet, eller at dit hår ser tyndt og pjusket ud. Hårtab hos kvinder kan, udover sygdom og arvelighed, skyldes forskellige faktorer. Her får du de 4 hyppigste årsager til hårtab:

 

1. Stress

Er du stresset kan det have indflydelse på både dit hårtab og din hårvækst.

 

2. Hormoner

En ubalance i hormonsystemet f.eks. i forbindelse med graviditet eller overgangsalder spiller også ind. Nogle kvinder oplever at have fået en helt anden hårstruktur efter at have været gravide.

Kvinde holder babyhånd
Sundt mad på hvidt træbord

3. Vitaminer

Vitaminmangel kan også give udslag på din hårkvalitet. Vi har lavet et helt indlæg om vitaminer til håret – læs det her.

 

4. Slankekure

Skrappe slankekure kan fremkalde et større hårtab, end du er vant til.

Hvad kan du selv gøre ved dit hårtab?

Du kan selv gøre meget for at mindske dit hårtab, og give håret de bedste betingelser for at blive på hovedet – hvor det jo hører til! Her får du 6 gode tips til, hvad du selv kan gøre for manken:

1. ”Dit hår er hvad du spiser”

Spis sundt, varieret og gerne spinat, frø, nødder, bær, æg, fisk og fuldkorn, så du sørger for at få de vitaminer, kroppen har brug for, til at danne nye sunde hår. Det skriver vi også i artiklen ”Vitaminer til håret | De 3 vigtigste for et sundt hår.


2. Massér dig fra hårtab

Massage til din hovedbund kan øge blodcirkulationen og dermed mindske risikoen for dit hårtab. Prøv for eksempel en massagebørste til hovedbunden - fantastisk forkælelse, der får hårene på armene til at rejse sig! 


3. Brug de rigtige hårprodukter

Brug en nærende shampoo og conditioner, som passer til din hårtype – og brug gerne hårkur med jævne mellemrum, så du styrker håret både udefra og indefra. Læs mere om, hvordan du vælger den bedste hårkur til dit hår.

Kvinde der glatter sit lange, lyse hår med glattejern
Hårkur med ærteproteiner

4. Beskyt dit hår, når du bruger varmeredskaber

Brug varmebeskyttende produkter, når du glatter og føntørrer din manke.

 

5. Mindsk hyppigheden af håropsætning

Undgå at have håret sat op i en knold eller hestehale døgnet rundt. Det er slider på lokkerne og får det til at knække.

 

6. Styrk manken med kollagen 

Tag eventuelt kollagentilskud til at styrke håret indefra.

Uanset årsag er hårtab derfor også et følsomt emne

Plejeprodukter der sinker eller mindsker hårtab

IdHAIR Solutions er en rensende og beriget serie skræddersyet til forskellige hår- og hovedbundsproblemer. IdHAIR Solutions NO. 7 består af tre forskellige hårprodukter, der er direkte målrettet for tidligt hårtab.

IdHAIR Solutions NO. 7.1 er en shampoo med aktive ingredienser og urteekstrakter, der regulerer talgproduktionen, forstærker cirkulationen og stimulerer din hovedbund. IdHAIR Solutions NO. 7.2 er en conditioner, der plejer, peeler og genfugter din hovedbund, mens IdHAIR Solutions NO. 7.3. er en ”treatment” med ekstrakter, der stimulerer hårvæksten.

 

Din vej til en fyldigere manke

Krøllet, langt, rødt eller gråt? Håret er en vigtig del af dit udseende og noget af det første som omverdenen lægger mærke til. Uanset årsag er hårtab derfor også et følsomt emne, der påvirker livskvaliteten hos de fleste, der oplever det.

Den gode nyhed er, at du med en målrettet indsats kan få bremset eller i hvert fald nedsætte mængden af dit hårtab – uden det skal koste dig en formue. Gode kostvaner, vitaminer mod hårtab og god hårpleje, så er du godt på vej mod en fyldigere manke.

Have a nice hair day!